Desegregace vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním, Operační program Jan Amos Komenský
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.04/00/23_018/0008472
Popis projektu:
Obecný cíl projektu: Podpora snižování sociálního vyloučení ve vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
V celkem 21 územních celcích (obcích a Místních akčních plánech) dojde k ověření a zavedení opatření ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním do běžných škol v rámci lokálních vzdělávacích soustav a zvyšování jejich školní úspěšnosti, a to v časovém horizontu 52 měsíců v případě MAP, resp. 36 měsíců v rámci podpory šesti obcí.
Specifické cíle:
Cíl 1: Metodická podpora MAP. Zkvalitnění podpory vybraných obcí zapojených do KPSV 2021+ při plánování a realizaci systémových desegregačních a inkluzivních opatření v místní vzdělávací soustavě prostřednictvím KA 3.2 Metodická podpora vybraných obcí se SVL.
Cíl 2: Podpora šesti vybraných obcí. Zkvalitnění metodické podpory příjemcům MAP při přípravě a implementaci opatření, která rozvíjejí kvalitní inkluzivní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami prostřednictvím KA 3.
Jaký problém projekt řeší?
Projekt cílí na metodickou podporu v oblasti prevence sociálního vyloučení ve vzdělávání. Soustředí se na eliminaci bariér podpory ve vzdělávání dětí a žáků v sociálním znevýhodněním. Posiluje nedostatečnou podporu zřizovatelům a školským zařízení při plnění legislativních změn jako reakce na rozsudek D.H. a ostatní vs. Česká republika. V konečném důsledku se projekt zaměřuje na nerovnosti ve vzdělání a desegregaci dětí ze sociálně vyloučených lokalit.
Sociální vyloučení je multidimenzionální problém jednotlivců, domácností nebo komunit, u kterých se kumuluje hned několik problémů, které jsou často příčinou i důsledkem sociálního vyloučení. Mezi dílčí problémy patří zejména nízké vzdělání, dlouhodobá nezaměstnanost, vysoké zadlužení, s tím spojená chudoba a materiální deprivace nebo bytové nouze. Neřešením problémů dojde k dalšímu zatížení veřejných rozpočtů, ohrožení sociálního smíru a k polarizaci společnosti.
Index sociálního vyloučení, který sleduje míru sociálního vyloučení v ČR, ukazuje, že v letech 2020 a 2021 v souvislosti s pandemickou situací došlo k pozastavení poklesu snižování počtu obcí s největším rozsahem sociálního vyloučení, a to zejména z důvodu nárůstu dlouhodobé nezaměstnanosti a nárůstu počtu příjemců sociálních dávek. Analýzy místních vzdělávacích systémů pak konstatují, že se stále nedaří sociálně znevýhodněné žáky vzdělávat v běžných školách spolu s ostatní populací a jsou velmi často koncentrovány do některé ze škol v lokalitě. Analýzy PAQ Research upozorňují, že v ČR existují zásadní rozdíly mezi školami a existují zde skupiny škol, jde žáci dosahují vysokých nebo podprůměrných vzdělávacích výstupů, což negativně ovlivňuje jejich další vzdělávací dráhu a následně uplatnitelnost na trhu práce a osobní život.
Ukazuje se, že v ČR jsou některé romské děti stále segregovány. To znovu potvrzuje analýza PAQ Research a STEM z roku 2023 Analýza příčin vyššího podílu romských žáků vzdělávajících se dle RVP ZV UV ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9, školského zákona a návrh souboru opatření pro oblast vzdělávání a další relevantní oblasti, která konstatuje, že nedošlo ke snížení podílu romských žáků ve speciálních třídách, ani k jejich desegregaci v rámci tříd a škol.
Celkový rozpočet projektu: 66 368 468,94 Kč
Doba realizace projektu: 1. 5. 2024 – 31. 08.2028
Cílové skupiny projektu:
- Vedení škol a školských zařízení
- Pracovníci veřejné správy a subjektů zřízených veřejnou správou
- Pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci
- Děti a žáci z marginalizovaných skupin jako jsou například Romové, nebo děti a žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí, či ohroženi školním neúspěchem
- Děti a žáci ZŠ
- Rodiče dětí a žáků (případně zákonní zástupci)
- Ostatní aktéři v oblasti vzdělávání
- Široká veřejnost
Realizátor projektu:
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Staroměstské nám. 6
110 00 Praha 1
Kontaktní osoba: Mgr. Iveta Němečková, iveta.nemeckova@mmr.gov.cz