Představujeme Metodiku rozvoje inkluzivního a kvalitního vzdělávání v obcích

||Představujeme Metodiku rozvoje inkluzivního a kvalitního vzdělávání v obcích

Představujeme Metodiku rozvoje inkluzivního a kvalitního vzdělávání v obcích

2022-04-06T13:34:48+02:0029 března, 2022|Aktuality|
Nová metodika vydaná Agenturou je určena zejména zřizovatelům, pracovníkům samospráv a vedoucím pracovníkům škol zodpovědným za zajišťování standardu kvality škol. Čtenáři se zde dozvědí jak usilovat o dosažení jednotného standardu výsledků žáků a profesionálního výkonu pedagogů na celém území obce. Jedním ze zásadních doporučení pro sjednocení kvality je vyvažování zatížení škol z hlediska podílu žáků z rodin s nízkým socioekonomickým statusem.

V první části metodiky se věnujeme zejména kompetencím obcí v roli zřizovatele. Kvalitní vzdělávání dostupné všem definujeme jako stav, kdy má rodič jistotu, že na kterékoli mateřské a základní škole dostane dítě odpovídající podporu k rozvoji svého potenciálu a talentu. Dosažení srovnatelného standardu kvality škol je proto významně ovlivněno podmínkami jednotlivých škol, například zastoupením žáků vyžadujících zvýšenou podporu. Zásadní doporučení pro sjednocení kvality a návratnosti investic do vzdělávání je tedy i ve vyvažování zatížení škol z hlediska podílu žáků z rodin s nízkým socioekonomickým statusem tak, aby nároky na pedagogický výkon byly ve školách na území obce srovnatelné.

Druhá kapitola vysvětluje, proč je pro společnost výhodné kvalitní vzdělávání dostupné všem. Třetí kapitola nabízí vymezení kritérií kvality, tedy otázku o co má vzdělávání vlastně usilovat? Čtenáři zde najdou způsob nastavení kritérií, podle kterých lze sledovat kvalitu pedagogického přístupu a nástin překážek kvalitního vzdělávání a jejich příčin.

Čtvrtá kapitola přináší návrhy, jak kvalitu podpořit a prosazovat cestou střední úrovně řízení systému vzdělávání. Nabízíme zde cesty, jak usilovat o dosažení jednotného standardu výsledků žáků a profesionálního výkonu pedagogů. Stěžejní je cílené řízení spolupráce škol na větším území. Poslední kapitola přináší vodítka, jak proces udržování a rozvoje kvality průběžně sledovat a vyhodnocovat.

Metodika podporuje snahu o řízení škol a vzdělávání na regionální úrovni. Region zde není nijak striktně vymezen, rozumí se jím především samosprávné územní celky, zejména větší obce III. stupně (ORP), které zřizují několik základních a mateřských škol. Popsané principy však mohou využít i menší obce, nebo naopak kraje a další subjekty, které se do rozvoje regionální vzdělávací sítě zapojují.

V celém textu uvádíme různorodé příklady, doporučení, výsledky domácích i zahraničních analýz a ověřené modely, které vedou ke zlepšení výsledků žáků.

 

Publikaci si můžete stáhnout zde (pdf):

Metodika rozvoje inkluzivního a kvalitního vzdělávání v obcích

 

Tento materiál vznikl za finanční podpory Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj, vzdělávání v rámci projektu „Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami“, reg. č. projektu CZ.02.3.62/0.0/0.0/15_001/0000586.