Příloha Avíza výzvy č.2: Představení obsahového zaměření spolupráce v rámci koordinovaného přístupu k sociálnímu vyloučení

||Příloha Avíza výzvy č.2: Představení obsahového zaměření spolupráce v rámci koordinovaného přístupu k sociálnímu vyloučení
Příloha Avíza výzvy č.2: Představení obsahového zaměření spolupráce v rámci koordinovaného přístupu k sociálnímu vyloučení2025-04-03T15:07:04+02:00

 

Obec a ASZ se společně zaměří na řešení věcných problémů souvisejících se zvládáním sociálního vyloučení svých obyvatel.

Role obce:

  • Obec aktivně realizuje vybraná opatření, zavádí či inovuje vlastní postupy, aktivizuje a koordinuje partnery v území (služby, instituce, neziskový sektor, obyvatelé obce apod.).

Role ASZ:

  • ASZ poskytuje odbornou a metodickou podporu obci (příp. jejím partnerům), pomáhá jí zavádět nové postupy a procesy při sociálním začleňování, poskytuje jí potřebná data.

Role partnerů obce:

  • Podílejí se na přípravě, realizaci a vyhodnocení plánů, rozvojových opatření a aktivit.

 

S každou obcí vyjednáme individuální zaměření spolupráce. Předmět a rozsah spolupráce je sjednán dle objektivních vstupů (situační, procesní analýza) a kapacit obce a ASZ.

 

Příklady opatření a aktivit, na která se můžeme zaměřit, která můžeme společně zavádět, inovovat, iniciovat jejich rozvoj:

Bydlení:

  • analýza procesů prevence ztráty bydlení na úrovni obce /ORP,
  • krizový fond,
  • dohody o splátkách,
  • krizové bydlení (režim přidělení bytu „krizový byt“),
  • poradce pro nájemníky/referent nájemních vztahů/pracovník (koordinátor) prevence ztráty bydlení v městském bytovém fondu,
  • bytový ombudsman,
  • azylový dům,
  • nábytkové banky,
  • systém fungování městských ubytoven,
  • nastavení výše nájemného v obecních bytech,
  • pasportizace a údržba bytového fondu,
  • kontaktní místo pro bydlení,
  • zavádění evidence žadatelů o městské byty – živá evidence,
  • mapování bytové nouze a ohrožených ztrátou bydlení,
  • pravidla přidělování bytů a jejich potenciál pro řešení bytové nouze v území,
  • koncepční materiály v oblasti bydlení (rozvoj bytového fondu, nastavení systému sociálního bydlení),
  • předprojektová příprava investic do bytového fondu,
  • kontribuce při zhodnocení pozemku,
  • programy zabydlování v dostupném a sociálním bydlení,
  • nastavení režimů bydlení pro restarty v bydlení,
  • garanční nástroje v bydlení,
  • podpora nefunkčních a ohrožených SVJ,
  • platforma pro vymáhání základních standardů v bydlení,
  • nastavení a implementace kodexu pronajímatele,
  • redukce nevyužitelného bytového fondu (neobyvatelné byty).

Ochrana rodiny, zdraví:

  • analýza sítě služeb pro rodiny a děti na úrovni ORP (příp. kraje),
  • analýza potřeb ohrožených dětí a rodin v regionu,
  • nástroje včasné identifikace ohrožení dítěte,
  • nástroje pro nastavení případové spolupráce,
  • nástroje jednotného plánování podpory dítěte a rodiny,
  • preventivní služby pro rodiny a děti,
  • síťování služeb pro rodiny a děti,
  • služby posílení rodičovských kompetencí,
  • rodinné konference,
  • služby posílení kompetencí dětí a mladistvých,
  • trauma orientovaný přístup,
  • školní sociální pracovník, školní speciální pedagog nebo obdobná pozice,
  • obědy do škol (programy snídaní, svačin),
  • navazující vzdělávací a volnočasové aktivity,
  • podpora návratu dětí do rodin, podpora kontaktů s dětmi odebranými z rodičovské péče,
  • nástroje prevence předčasných odchodů ze vzdělávání,
  • podpora dětí v zapojení do volnočasových aktivit,
  • programy doprovázení dospívajících a mladých dospělých (peer programy apod.),
  • rodinná centra a mateřská centra s programy zaměřenými na začlenění sociálně vyloučených rodin s dětmi,
  • azylový dům s ošetřovatelskou službou,
  • vlhký/mokrý azylový dům,
  • bezbariérový azylový dům/noclehárna/nízkoprahové denní centrum,
  • intervenční tým,
  • hygienické zařízení,
  • materiální vybavení pro potřeby zimních humanitárních opatření,
  • mobilní terénní zdravotnická služba,
  • ordinace pro osoby bez domova.

Soužití a ochrana veřejného pořádku:

  • asistent prevence kriminality (APK) či obdobná pozice vykonávající činnost v rozsahu APK
  • domovník preventista či obdobná pozice vykonávající činnost v rozsahu D-P,
  • nástroj pro poskytování podpory osobám se stejnou životní zkušeností, sdílení vlastních zkušeností, motivace, poradenství a usnadňování procesu zotavení nebo integrace (např. Peer konzultant/asistent),
  • metoda komunitní práce,
  • strategie prevence kriminality,
  • romský poradce,
  • terénní preventista, případně obdobná pozice podporující a vykonávající volnočasovou činnost na základě potřeb dětí a mládeže z ohrožených skupin obyvatel,
  • školní preventista či obdobná pozice působící na prevenci rizikového chování u dětí a mládeže v prostředí školských zařízení,
  • komunitní prevence kriminality,
  • pocitové mapy,
  • programy prevence zaměřené na riziková témata týkající se ohrožených osob,
  • přístup Asset based community development (ABCD) – lze aplikovat napříč dalšími nástroji,
  • komunitně orientovaná policie (COP),
  • programy a služby zaměřené na osoby závislé na návykových látkách (adiktologické služby, terapeutické, azylové domy, denní centra, aj.),
  • programy a služby zaměřené na lidi bez domova,
  • programy a služby pro osoby v průběhu a po výkonu trestu odnětí svobody.

Předlužení:

  • data o předlužení obyvatel – mapa exekucí, dotazník obce, dotazník NNO, exekuce obce,
  • analýza příčin a míry předlužení v lokalitě,
  • aktivní propojení systému podpory ohrožených osob v dalších oblastech (zaměstnanost, bydlení, rodina),
  • dluhová platforma,
  • směrnice pro vymáhání pohledávek,
  • zastavování marných exekucí,
  • pravidelně revidovaná a transparentní pravidla vymáhání,
  • minimální splátkové kalendáře a odpouštění dluhů,
  • podpora zaměstnávání předlužených osob,
  • integrace problematiky předlužení do systému obce,
  • odkup nemovitostí – oddlužení/udržení,
  • osvětové aktivity oblasti informací a novinek v tématu dluhů.

Zaměstnanost:

  • individuální opatření na podporu dlouhodobě nezaměstnaných (kariérové poradenství, pracovní kompetence, motivační programy, psychosociální poradenství aj.),
  • lokální síť zaměstnavatelů – Informovanost a podpora zaměstnavatelů o možnostech řešení,
  • tvorba sítě podpory okolo ohrožených osob (úřady práce, školy, poskytovatelé sociálních služeb, OSPOD, obec/město aj. relevantní aktéři),
  • tvorba koordinační platformy v území, podpora aktivního přístupu k zaměstnanosti,
  • tvorba koncepčních dokumentů k problematice,
  • informovanost a podpora realizace nástrojů APZ v území