„Chtěli jsme reagovat na potřeby pracovnic předškolního vzdělávání, které projevily zájem o oblast rozvoje sociálních a emocionálních kompetencí malých dětí. Tomu metodika Dobrý začátek velmi dobře odpovídá,“ uvedla Michaela Valášková lokální koordinátorka vzdělávání Agentury.
Tato metodika pro předškolní vzdělávání v mateřských školách či neformálních předškolních zařízení nabízí soubor metod a aktivit, které učiteli pomáhají v nesnadných výchovných situacích a vedou k dlouhodobé změně vzorců chování u dětí, tak i prostor pro reflexi a dialog pedagogů o zažitých postupech a vnímání hodnot. Ujasnění těchto východisek přináší změnu v jednání a působení pedagoga a vede k zásadním změnám v kvalitě vzdělávání. Metodika byla na konci ledna oceněna cenou Eduína za inovace ve vzdělávání. Schola Empirica se zlepšování kvality předškolního vzdělávání věnuje dlouhodobě, a to zejména prostřednictvím dialogu s pedagogy a přenosem ověřených postupů ze zahraničí.
„Z reakcí účastnic víme, že si, díky reflexi komunikace s žáky během semináře, rozšířily spektrum praktik, které chtějí využívat při vzdělávání v MŠ,“ doplnila Michaela Valášková.
Metodika je určena všem dětem bez rozdílu, včetně dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Vede děti ke spolupráci a pomáhají u dětí s potížemi v chování. Dobrý začátek tak představuje vhodný nástroj pro práci s dětmi ze sociálně vyloučeného prostředí.
„Účastnice workshopu velmi ocenily nejrůznější pomůcky, jako jsou emoční karty a plyšoví maňásci ve zvířecí podobě želvy a medvěda, ale obecně celou novou metodu a praktické příklady pro svou každodenní činnost. Těšíme se, že podobný workshop budeme moci v dohledné době opakovat pro další pedagogy,“ uzavřela Michaela Valášková.
Tento materiál vznikl za finanční podpory Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj, vzdělávání v rámci projektu „Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami“, reg. č. Projektu CZ.02.3.62/0.0/0.0/15_001/0000586.