Desegregace vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním, Operační program Jan Amos Komenský
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.04/00/23_018/0008472
Popis projektu:
Cíl projektu: podpora snižování sociálního vyloučení ve vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
V celkem 21 územních celcích (obcích a MAP) dojde k ověření a zavedení k zavedení opatření vytváření podmínek k začleňování dětí a žáků se sociálním znevýhodněním do běžných škol v rámci lokálních vzdělávacích soustav, opatření ke zvyšování jejich školní úspěšnosti, a to v časovém horizontu 52 měsíců (MAP), resp. 36 měsíců podpora šesti obcí.
Projekt má však dva cíle:
Cíl 1: Metodická podpora MAP
Při metodické podpoře MAP zajistíme, aby se v rámci 15 implementovaných a připravovaných akčních plánů zvýšila jejich citlivost vůči bariérám a segregaci vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním a zavedla se nová, v rámci MAP dosud nerealizovaná opatření, která je budou systematicky odstraňovat. Toho se docílí jednak praktickou podporou konkrétním proinkluzivních opatření na úrovni škol, školských zařízení, zřizovatelů a dalších aktérů ve vzdělávání, a jednak jejich prosazením do plánů.
Cíl 2: Podpora šesti vybraných obcí
Při metodické podpoře obcím podrobně zmapujeme stávající podmínky pro vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním a jejich bariéry při přístupu ke kvalitnímu vzdělávání. Prostřednictvím podpory zavádění konkrétních opatření na jejich odstraňování a následně prostřednictvím přípravy a implementace komplexních plánů desegregačních opatření ve vzdělávání v šesti obcích docílíme směřování k systematické změně, jež se zásadně projeví na postupném zlepšování podmínek pro vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Plány budou sestaveny na úrovni obcí jako zřizovatelů, škol a školských zařízení a ostatních aktérů/poskytovatelů pracujících s rodinami dětí se sociálním znevýhodněním.
Podrobnější popis cílů projektu je uveden v samostatné příloze Podrobný popis projektu.
Jaký problém projekt řeší?
Projekt cílí na metodickou podporu v oblasti prevence sociálního vyloučení ve vzdělávání. Soustředí se na eliminaci bariér podpory ve vzdělávání dětí a žáků v sociálním znevýhodněním. Posiluje nedostatečnou podporu zřizovatelům a školským zařízení při plnění legislativních změn jako reakce na rozsudek D.H. a ostatní vs. Česká republika. V konečném důsledku se projekt zaměřuje na nerovnosti ve vzdělání a desegregaci dětí ze sociálně vyloučených lokalit. Sociální vyloučení je multidimenzionální problém jednotlivců, domácností nebo komunit, u kterých se kumuluje hned několik problémů, které jsou často příčinou i důsledkem sociálního vyloučení. Mezi dílčí problémy patří zejména nízké vzdělání, dlouhodobá nezaměstnanost, vysoké zadlužení, s tím spojená chudoba a materiální deprivace nebo bytové nouze. Neřešením problémů dojde k dalšímu zatížení veřejných rozpočtů, ohrožení sociálního smíru a k polarizaci společnosti. Index sociálního vyloučení, který sleduje míru sociálního vyloučení v ČR, ukazuje, že v letech 2020 a 2021 v souvislosti s pandemickou situací došlo k pozastavení poklesu snižování počtu obcí s největším rozsahem sociálního vyloučení, a to zejména z důvodu nárůstu dlouhodobé nezaměstnanosti a nárůstu počtu příjemců sociálních dávek. Analýzy místních vzdělávacích systémů pak konstatují, že se stále nedaří sociálně znevýhodněné žáky vzdělávat v běžných školách spolu s ostatní populací a jsou velmi často koncentrovány do některé ze škol v lokalitě. Analýzy PAQ Research upozorňují, že v ČR existují zásadní rozdíly mezi školami a existují zde skupiny škol, kde žáci dosahují vysokých nebo podprůměrných vzdělávacích výstupů, což negativně ovlivňuje jejich další vzdělávací dráhu a následně uplatnitelnost na trhu práce a osobní život. Ukazuje se, že v ČR jsou některé romské děti stále segregovány. To znovu potvrzuje analýza PAQ Research a STEM z roku 2023 Analýza příčin vyššího podílu romských žáků vzdělávajících se dle RVP ZV UV ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9, školského zákona a návrh souboru opatření pro oblast vzdělávání a další relevantní oblasti, která konstatuje, že nedošlo ke snížení podílu romských žáků ve speciálních třídách, ani k jejich desegregaci v rámci tříd a škol.
Cílové skupiny projektu:
- Vedení škol a školských zařízení
- Pracovníci veřejné správy a subjektů zřízených veřejnou správou
- Pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci
- Děti a žáci z marginalizovaných skupin jako jsou například Romové, nebo děti a žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí, či ohroženi školním neúspěchem
- Děti a žáci ZŠ
- Rodiče dětí a žáků (případně zákonní zástupci)
- Ostatní aktéři v oblasti vzdělávání
- Široká veřejnost
Celkový rozpočet projektu: 66 368 468,94 Kč
Doba realizace projektu: 1. 5. 2024 – 31. 8.2028
Realizátor projektu:
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Staroměstské náměstí 6
110 00 Praha 1
Kontaktní osoba:
Mgr. Petr Nečina (za KA2), petr.necina@mmr.gov.cz
Mgr. Iveta Němečková (za KA3), iveta.nemeckova@mmr.gov.cz