Tato původně specializovaná metoda terénní sociální práce se postupně stala jednou ze standardních sociálních služeb. Je zaměřena zejména na prevenci kriminality a pomoc obětem a svědkům protiprávního jednání v sociálně vyloučených lokalitách. Asistenti pomáhají těmto osobám při uplatnění jejich práv a následném řešení jejich situace. Trvale se pohybují přímo v lokalitě, monitorují situaci obyvatel zde žijících, všímají si problémů, komunikují s lidmi a nabízí poradenství a pomoc. Usilují o navázání důvěry a kontaktu obyvatel sociálně vyloučených lokalit s Policií ČR, oficiálními úřady a dalšími institucemi. Policisté jsou díky fungování asistentů schopni lépe se orientovat v dané lokalitě, získávají možnost navázání kontaktů „zevnitř“ komunity. Dlouhodobé fungování mechanizmu významně napomáhá při stabilizaci bezpečnostní situace v daném regionu.
Poskytování této služby musí odpovídat všem podmínkám daným zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a souvisejících předpisů (zejm. vyhláška č. 505/2006 ze dne 15. listopadu 2006, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, včetně Standardů kvality sociálních služeb v ní obsažených).
Podrobný popis obsahující výčet všech úkonů, které může vykonávat asistent pro jednání s policií a dalšími úřady včetně návodu, jak tuto službu ve vaší obci zavést a jak ji financovat se dočtete v Metodice činnosti asistentů pro jednání s policií a dalšími úřady (MVČR), kterou vydalo ministerstvo vnitra.
Příklad
- Plzeň (Člověk v tísni, o. p. s.)
- Přerov (Člověk v tísni, o. p. s.)
- Karviná (Sociální služby Karviná)
- Brno (DROM Brno)
- Cheb (Městský úřad Cheb)
- Ostrava (Vzájemné soužití Ostrava)